Äsch, inte blev jag så rädd!

Fiat iustitia, pereat mundus
Ske rättvisa, om och världen går under


Gud vad jag skriver ofta, det börjar nästan bli lite tjatigt. Bäst att dra ner på aktiviteten en smula här på sidan. Jag vill ju inte att ni ska tröttna på mig och börja kasta ägg på mig när ni ser mig på stan. Men här kommer i alla fall lite världsavgörande information om min otroligt betydelsefulla vardag den senaste tiden.

 

Här för någon natt sedan så höll jag på att skita knäck i spiraler, jag trodde vi hade besök av Metria igen. Lok väckte mig vid 04.00 på morgonen och bad om att få gå ut. Jag släppte som vanligt ut honom genom altandörren i sovrummet, så fort han placerat alla sina fyra små nyvakna tassar på altandäcket så tog han sig ton. Ett nyvaket morrande började gurgla i den lilla hundhalsen innan han gav skall. Jag ställde mig i fönster och tittade åt det håll han var vänd åt. Att han har hjärnspöken och inbillade fiender hör till vanligheterna så det jag var beredd på att få se var väl egenligen inte något alls. Så döm av min förvåning när jag ser en människa sätta fart över gården och kasta sig in i skogen i skydd av granarna och mörkret. Jag svär på att jag tror mitt hjärta stannade en stund. Lok slutade helt bort sina planer och ville genast in. Som den vakthund han är skynndade han sig illa kvickt bakom soffan och låg där och framkallade märkliga läten. Jag satte mig snopet i sängen och hela kroppen skakade av skräck. Det enda jag kunde tänka på var hur jag skulle gå till väga med att sälja huset till modigare husfolk. När skakningarna i kroppen avtagit en smula så lyckades jag skaka lite på min sovande make. Tillslut vaknade han och tittade förvånat på mig där jag satt brevid honom i sängen, likblek och darrande som ett asplöv. När han var på det klara med vad som hänt på tittade han misstänksamt på mig. Jag har en tendens att spatsera runt här i sömnen och hitta på saker, för någon månad sedan så stod jag ute på gården i Mats träskor och tittade upp på taket, för Gabby från Desperate housewives satt där uppe med gröna hopprep. Nåja det hör inte hit. Jag fick upprört förklara för Mats att jag visst hade vart vaken och att jag släppt ut hunden och allt. Han gick upp och kollade så att allt var låst och kikade ut lite genom fönstrena. Vi insåg att det ju faktiskt inte fanns så mycket vi kunde göra så tillslut så somnade vi om (jag med sista tanken, på att sälja huset) Kommande morgon så gick Mats ut för att kolla efter spår. Efter ett tag så kom han in igen och viskade "kom, kom fort" Han tog mig till fönstret i vardagsrummet och pekade ut mellan träden, där stod en stor älgko med sin kalv. Det var alltså dessa förrövare som skrämt mig och Lok under natten. Mats berättade om att älgen är ljus/vit på bakbenen, vilket förklarade de vita byxorna som jag trott mig sett. Detta kom som en enorm lättnad för mig. Jag drog tillbaka den meltala husannonsen och kunde skratta åt det hela. "Äsch, inte blev jag så rädd" pyttsan... Däremot så såg den ut som att orkanen Katrina hade besökt vår trädgård under natten. Vår käre vän älgen med sin lilla kumpan hade mumsat på vad som fanns att tillgå. Av pilträden var det bara skräp kvar, buskarna är brutna och krokiga. Om inte Lok var en sådan oduglig liten vakthund så hade han kunnat ha nattskiftet där ute. Nu får vi nog sätta allt vårt hopp till katten.

 

Annars då, förra helgen var vi i Kvikkjokk. Tack alla för att ni gjorde helgen så otroligt underhållande. Jag har dessutom för första gången i mitt liv skrattat tills det inte längre gick att få luft och tårarna började spruta som någon reaktion på detta, då var det Anton och Mats som stod för underhållningen. 

 

Idag har jag med det dåliga samvetet som bakgrund designat ihop vårat bröllopsalbum på nätet. Bättre sent än aldrig. Jag tänkte att det jag ju snart två år sedan vi gifte oss så det började ju som vara dags. Så nu är den beställd och bör snart vara på väg mot våran brevlåda.

 

Ikväll ska vi på middag hos mamma, den lite förskjutna nyårsmiddagen kan man väl säga. Trevligt ska det då bli i alla fall. Jag tänkte köra ikväll, jag har en del önskningar att disskutera med min make och det hela skulle underlätta om han hade något glas vin innanför kavajen.

 

Nä, nu ska jag se efter vad det finns för klädalternativ men men ta re lugnt och gör inget som inte jag skulle ha gjort

 

 

Over and out

 


Kommentarer
Postat av: jessica

Haha, typsikt att det alltid är du som ska råka ut får såna där roligheter..älgar som "gör inbrott" "fackmän" som ska göra mätningar osv..vi måste fan ta och köpa ett hus där ute i tassemarkerna!:P

När ska du ha tid med mig då?? Tycker det var alldeles för länge sen :(

2010-01-18 @ 08:43:01
URL: http://jessicabvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0