Gravkammare, rauker och självaste villan!

In spiritu et veritate
I ande och sanning

Nu har vi intagit Gotland. Jag är precis lika förälskad som jag förstod att jag skulle bli den dagen jag fick komma hit. Jag älskar allt med Gotland. Husen, växtligheten, människorna, havet, lukten, ljuset, historian, allt. Idag var vi på en plats som jag kan tycka är helt otroligt att den har fått finnas kvar. Det var en redare för en herrans massa år sedan, 1800-tal någon gång har jag för mig. Han hade byggt och bosatt sig på en enormt stor och vacker mark. Ringat in hela ägorna med stenmur och gjort ett ordentligt torn. Huset fanns inte kvar och endast grunden och pelarna till tornet stod kvar men mycket kring tomten fanns kvar. Muren, stentrappor mm. Han hade låtit slå en väg till havet som bestod av gräsmatta, jag vet inte riktigt hur lång det var till havet därifrån men säkert nästan en mil, ja men i alla fall därför att han skulle kunna stå på sin gård och se när skeppen seglade in i hamn. När hans hustru och två döttrar dog den ena 5 år och sen andra endast 1 om ens det (föddes och dog samma år) så gjorde han en gravkammare åt dem på gården. Även denna stod kvar. Man kunde gå uppe på den och där stod namnen och årtalen, om man gick ner för en stentrappa så kunde man komma till dörren som ledde in i gravkammaren. Jag hade ingen kamera med mig men jag ska återvända dit och ta en massa bilder som ni sedan ska få se.
  
Här är i alla fall gravkammaren,
bilden är från google.

Jag har även varit till Kneippbyn och tittat på självaste Villa Villekulla. Tydligen så stod den tidigare på regementets mark och dom tröttnade snart på allt spring till villan och ville riva den. Då kom någon på den brillianta idén att flytta på den så nu står den i Keippbyns sommarland. Där fanns också en vattenpark med pooler och och en massa åkattraktioner, dom ligger lite före oss. Hemma har ju inte ens isen släppt. Jag ska återvända även dit någon dag och ta med mig Mats. Dom jobbar ju hela dagarna så jag är på upptäcksfärd helt på egen hand men kvällarna har vi ju tillsammans. Igår var vi på en riktig lyxkrog och åt en trerättersmiddag som inte gick av för hackor. Nästa vecka får nog Mats någon dag ledigt eftersom att jobbet ska vara klart på tisdag och vi stannar här till på fredag så då kan vi nog hitta på en massa saker tillsammans.

I morgon ska jag åka norrut och titta på rauker. Det finns några raukområden inom några mils avstånd från Visby. Jag hade tänkt hinna med att besöka ett par, tre stycken i morgon. De jag hade tänkt åka till är Boges, Lickeshamn och Folhammars raukområden. Det ska bli väldigt intressant. Det skulle visst inte bli något kanonväder i morgon så det kan ju passa bra, när hettan kommer tillbaka så ska jag åka till Toftas och Klintehamns stränder, det ska tydligen också vara något alldeles speciellt. Om det finns tid så skulle jag någon dag vilja åka allra högst upp i norr och Fårösund för att ta mig en titt. På vissa av Gotland stränder (ofta vid raukområdena) så kan det finnas "pallkanter" det är stup på långgrunda stränder som ger ett plötsligt djup på 50-60 meter med livsfarliga undervattensströmmar som drar ner dig i djupet. Riktigt läskigt tycker jag. Jag kanske håller mig till vattenparkerna.

En Rauk lånad från google bild.

I eftermiddags så tog jag med sena lunchpizzor till de arbetande killarna som vi åt på stationen sedan så låg jag och solade i masten i väntan på att dom skulle få klart för dagen. När vi kom hem så bröt ett riktigt oväder lös så vi har bilat runt lite jag och Mats och tittat på saker. Vi har bland annat varit till Lummelundagrottan.

Jag har tagit en massa bilder idag men det har blivit något fel på programmet i datorn så jag kan inte föra över bilderna och jag har inte ork och kunskap att ta tag i det nu, varav lite lånade bilder men det kommer ett inlägg med alla egna gotlandsbilder senare.

Nä nu ska i åka iväg och äta middag men men ta re lugnt och gör inget som inte jag skulle ha gjort



Over and out
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, vi var och kollade på en bostadsrätt/radhus på Sävastön igår, Men de var inget för oss. Rummen var betydligt mindre än dom fått till de på fotona så det var lite snopet, Sen var det massa snabb lösningar på en hel del.

Men själva området var jätte mysigt.

Ska ni inte kasta ut någon från byn snart så vi kan flytta dit?! :P

2010-05-17 @ 08:30:36
URL: http://jessicabvall.blogg.se/
Postat av: Sandra Olsson

Gud vad mysigt Gotland verkar vara :) Riktigt njutningsort! Hoppas man får uppleva de i framtiden :) Tomt i Ängesbyn utan er ifall, hoppas ni har de bra och kommer hem snart! Kram /Sandra & Jimmy

2010-05-17 @ 18:21:38
Postat av: Sandrini Sandal

Haha jaa visst är dom lite söta ändå på bilderna ;P

Och ja, tanken slog mig att det lika gärna kunnat vara en 500-lapp, och tur som f*n att det inte var det!

Nu tycker jag att det passar sig att du faktiskt kommer hem, för jag är hemskt sugen på lite pepparsås!

Moroten låter även hälsa att han imorgon ska visa några coola katt-brottar-grepp för tunnan, så dom kommer ha det helfestligt hela dagen! ;P

2010-05-20 @ 22:31:12
URL: http://sandriks.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är hemma nu, dags för en uppdatering!:P

2010-06-03 @ 09:51:29
URL: http://jessicabvall.blogg.se/
Postat av: Anonym

8 Juli

2010-06-04 @ 08:24:33
URL: http://jessicabvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0