Norrsken

Ille faciet
Han ska göra det


Det här med Naturkunskap är lite svårare än jag först hade räknat med kan jag tycka. Jag hade visst inte så mycket färsk kunskap sedan gymnasiet har det ju visat sig. Första kapitlet gick väl bra men nu går det bara utför. Jag har aldrig kunnat detta. Vad är det för skillnad mellan kemiska reaktioner och kemiska föreningar? Vad är en bergart, vad är en mineral, hur uppkommer norrsken, hur framställer man en keram? Vad innebär en sublimering, vilket aggregationstillstånd är mest ordnat? Jag märker att jag bara tänker på annat medan mina ögon följer textrad efter textrad i boken och tro mig! Det är inte av fri vilja jag gör så, jag vill ha den här kursen i mina betyg väldigt gärna men det är som att någon spärr sätter in så fort information av detta slag försöker göra intrång.

Men det där med norrskenet har fastnat i alla fall. Det uppkommer när laddade partiklar, ofta elektroner kastas ut från solen. När de energirika elektronerna fångas upp av Jordens magnetfält har de väldigt hög hastighet. När de krockar med luftens atomer och molekyler så omvandlas en del av rörelseenergin till ljus. Färgen beror på vilka ämnen i luften som krockar med elektronerna. Kväve ger rödviolett färg, syre ger rött och grönt.

Jokkmokk.se

Igår blev det en shoppingsväng som hette duga. Jag skulle bara följa Sandra som smakråd men det hela urartade och vi shoppade båda två som aldrig förr. Efter avslutat arbete så satt vi (båda två ganska förvånade över vad som hänt) och fikade medan vi tittade på alla inköp. Det hela avrudades på en liten Friis och company-butik. Det blev en ny plånbok till mig och en väska till Sandra. Nu blir det att ligga lite lågt resten av månaden känner jag. Men ska vi på IKEA till helgen så måste jag nog göra en lite justering mellan kontona. Jag hatar att låna pengar av mig själv. Man vet aldrig om man kan lita på att man får igen dom.

Nä nu ska jag ta tag i lite jobb, senare idag ska jag och simma med Sandra men men ta re lugnt och gör inget som inte jag skulle ha gjort


Over and out


Kommentarer
Postat av: Anna/MirAnna

Hej!

Hittade din blogg när jag googlade efter bilder på norrsken och undrar om det är OK att jag lånar den du använt i ditt inlägg.

2013-10-15 @ 10:06:31
URL: http://finest.se/miranna
Postat av: Anna/MirAnna

Hej!

Hittade din blogg när jag googlade efter bilder på norrsken och undrar om det är OK att jag lånar den du använt i ditt inlägg.

2013-10-15 @ 10:07:46
URL: http://finest.se/miranna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0