Ny religion

Dictum, factum.
Sagt och gjort (Terentius)

Jaha då var fredag den 13:e här. Jag har inte råkat ut för några otäckheter ännu men dagen är ung och jag har ju inte tagit mig utanför dörren ännu så man får väl se.
Min första chansning är väl att jag blir stående efter 97:an någonstans med min kära volvo 142 men det vore ju i och för sig inget specifikt för fredag den 13:e.
Det bli nog allra enklast om jag återkommer med en lägesrapport i morgon känns det som.

Jag har funderat en hel del över miljön den senaste tiden. Det är ju en rätt stor fråga i dagens samhälle får man ju lov att säga. Jag minns när man började få dom där bruna påsarna som man skulle slänga äppelskrutt i och att det fördelades ganska jämt mellan hur folk  valde att hantera detta nya antagande. Vissa anammade denna nya vana direkt medan andra smög ut till soprummen med den där bunten med påsar i den mörkaste natten.
Det pratas överhängande om miljö, och jag menar om det skulle komma fram en reporter från en tidning och fråga om jag ska köpa en miljöbil nästa gång, vågar man då svara annat än ja? Även om jag nu råkar gilla Jeepen väldigt mycket som drar med bensin än vad som egentligen borde vara möjligt och jag tycker inte riktigt att det skulle kännas kul att tuffa fram i en liten elbil. Man känner sig som den värsta sortens bov och förbrytare om man slänger fel sak i fel tunna och väntar sig nästan en utskällning när man utfört sin gärning.
Möljöfrågan har blivit som en ny religion. Den har många änhängare och är nog en av de större och agressivare i Sverige.
Med det här vill jag inte säga att det bara är en fluga och en totalt obefogad oro vi har över vår framtida miljö, det finns ju ett par studier som visar på att det är på väg åt lite fel riktning.
Men då till frågan: vad kan jag göra? Vad kan varje människa börja med? Utan att ändra hela sitt liv!? Vad är det bästa och effektivaste jag kan göra i min vardag? Man känner sig ju rätt hjälplös när man börjar analysera saken. Miljön är större än min trädgård men är det kankse där jag ska börja?

                   soptunna

Precis som befarat så blev vi inte klara med bokslutet i går. Om jag ska vara ärlig så börjar jag faktiskt tvivla på att det finns något slut på det här. Men man kanske ändå ska ha lite tillit till fredag den 13:e rätt vad det är så fattar hela pappershögen eld och så är den saken ur världen. Men i det långa loppet så var väl inte det heller någon hållbar lösning. Jajja nu ska jag gå ut med hundskrutten men men ta e lugnt och gör inget som inte jag skulle ha gjort.

Over and out

Kommentarer
Postat av: Jessica

Utmanar mig i "din blogg" ?? What?

2009-02-13 @ 14:40:46
Postat av: Miss Pjun

Om du vill hjälpa miljön på ett bra o effektivt sätt tycker jag att du ska köpa lågenergilampor. Det tjänar inte bara miljön utan även du på i längden... :)

2009-02-14 @ 15:22:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0